Deel dit artikel
-

Sainsbury’s: helft online orders in winkel afgehaald

Meer dan de helft van alle online bestellingen bij supermarkt Sainsbury’s wordt in een bakstenen winkel afgehaald. De Engelsen signaleren de trend dat supermarktbezoek steeds meer om non-food gaat.

In een update aan de financiële markt (PDF) meldt het Engelse bedrijf dat zelfs rond de zestig procent van de online orders multichannel van aard is. Immers, de bestelling komt binnen via kanaal één (het web) en de logistieke afhandeling verloopt via kanaal twee (afhalen in de winkel).

Sainsbury’s besteedt als het ware de logistiek uit aan de consument die eenmaal in de zaak mogelijkerwijs nog meer boodschappen doet. De trend waarbij versboodschappen vaker thuis online worden gedaan, kan ertoe leiden dat het assortiment en de inrichting van de supermarkten zich daarop aanpast in de loop van de tijd. “Steeds vaker komen klanten de winkel in voor algemene huishoudelijke goederen en kleding. De omzet uit non-food groeit sneller dan food.”

De omzet in de bakstenen winkels steeg in het derde kwartaal met zeventien procent. De online verkopen namen met vijftien toe. Exacte financiële cijfers worden in dit tussentijdse marktbericht niet genoemd.

Het Engelse bedrijf biedt in duizend filialen de optie Click & Collect. Ter vergelijking: bij Albert Heijn zijn dat er tientallen. Dat moeten er uiterlijk in de zomer van 2014 rond de zevenhonderd zijn.

Foto: Elliott Brown (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond